صفحات

۱۳۸۹ دی ۱۳, دوشنبه

جاذبه های تجاری و اقتصادی همدان

:: وضعیت کشاورزی ، جنگل و مرتع در استان همدان

استان همدان در گذشته، دارای جنگلهای طبیعی وسیعی بوده است، ولی در حال حاضر، فقط در قسمتی از کوههای نهاوند از سلسله جبال زاگرس باقیمانده است. که بلوط از درختان عمده آن است. این استان همچنین سالهاست که به عنوان یکی از مراکز تولید گندم، سیب زمینی ، چغندر قند، سیر، یونجه، محصولات باغی و خصوصاً گردو، و انگور در سطح کشور مطرح است.
به طوری که از نظر تولید گندم رتبه سوم ، جو هفتم، سیب زمینی سوم، چغندر قند هشتم، یونجه اول ، انگور رتبه سوم را در کشور داراست . و هر چند که باغات گردوی استان از نظر سطح زیر کشت رتبه دوم را در کشور دارد، ولی رتبه اول گردوی کشور را از آن خود کرده است.
کل زمینهای کشاورزی استان 950 هزار هکتار است، که 5/6 درصد از سطح زیر کشت کشور می باشد. به دلیل آب و هوای سرد و زمینهای کوهپایه ای در استان، کشت دیم در آن متداول تر است. چنان که طبق تحقیقات انجام شده ، حدود 630 هزار هکتار از کل زمینهای کشاورزی استان دیمی و تنها 320 هزار هکتار آن، آبی است.
68% زمینهای کشاورزی استان، زیر کشت گندم است. سایر تولیدات به ترتیب سطح زیر کشت عبارتند از: حبوبات، علوفه، جو، سیب زمینی و چغندر قند.
وسعت باغات استان نیز 1/6% کل زمینه های قابل کشت است. تولیدات سالانه محصولات کشاورزی استان، بین 2/2 تا 8/2 میلیون تن است، که حدود 8/4 درصد کل تولیدات کشاورزی کشور است. ارزش ناخالص تولیدات کشاورزی سال 1379 استان، حدود 180 میلیارد تومان برآور گردیده و تعداد شاغلان استان در این بخش، طبق سرشماری سال 1375 ، 32% شاغلان استان است که 10% بیش از میانگین کشور می باشد.



:: سوغات همدان
رسم ایرانیان، از دیرباز تاکنون چنین بوده است که معمولاً در هر سفر، ره آوردی به نام سوغات خریداری می کنند و در بازگشت به وطن، به بستگان و نزدیکان خود هدیه می کنند و از همین رهگذر نیز، هر شهر و دیاری به فراخور مزیت های نسبی خود، برای مسافران وارده، تحفه هایی دارند.


:: صنایع دستی
صنایع دستی، همواره به عنوان یکی از انگیزه های سفر و جاذبه های جالب برای جهان گردان مطرح بوده است. خصوصاً صنایع دستی کشورهایی نظیر ایران، که دارای تاریخی کهن، فرهنگ و هنری متعالی و تمدنها باستانی ارزنده می باشند، حامل بسیاری از ارزشهای فرهنگی، هنری ، تاریخی و اعتقادی است و علاوه بر جنبه یادگاری و ماندگاری خاطرات ، یکی از راههای تعامل فرهنگی و شناسایی مردم یک کشور ، به سایر ممالک است.



:: صنایع و معادن همدان

استان همدان از لحاظ معادن بسیار غنی است، که مهمترین آنها، عبارتند از : سنگ گرانیت، سنگ آهک، سنگ ساختمانی، فلدسپات، سرب، روی، نقره، گچ، سیلیس، لیمونیت، تراورتن، سنگ آهن، پورد سمباده و مواد اولیه سیمان. به عنوان مثال ، شهرستانهای تویسرکان و همدان درکوهستان الوند، غنی ترین معادن سنگ گرانیت کشور را دارا بوده و از لحاظ مرغوبیت نیز در نوع خود منحصر به فرد می باشند. بدیهی است که با این ذخایر غنی معدنی، بستر لازم برای توسعه صنعت فراهم است.
در حال حاضر صنایع موجود استان عبارتند از :
:: صنایع سبک
1- صنایع غذایی (شیر پاستوریزه، کمپوت، آرد، قند، شکلات سازی، نوشابه، کشمش پاک کنی، تولید پنیر و غیره)
2- کارخانه شیشه : (با تولید انواع استکان ، لیوان ، شیشه و غیره)
3- صنایع نساجی و چرم سازی (جوراب بافی، سری دوزی، سالامبور سازی و گونی بافی)
4- صنایع سلولوزی (دکوراسیون درب و پنجره، روکش چوبی، دفتر ، کارتن سازی و مقوا سازی)
5- صنایع شیمیایی (پلاستیک سازی، نایلون سازی، مایعات پاک کننده و لوازم بهداشتی)
6- صنایع کانی غیره فلزی(موزائیک سازی، سنگ بری، آسفالت پزی، ظروف چینی و پودرهای صنعتی)
7- برق و الکترونیک (ترانسفورماتور، تابلوهای فشار قوی برق، کلید و پریز و سمی و کابل)
8- صنایع فلزی (ظروف آلومینیوم، لولا سازی، طناب و سیم فولادی، دستگاه های تهویه سرد وگرم)
:: صنایع سنگین
1- ریخته گری چدن و فولاد و دو واحد ذوب نورد آلومینیوم و یک واحد تولی پروفیل آلومینیوم
2- تولید ادوات کشاورزی (ردیف کن یونجه، سیب زمینی کار، بذرکار غلات و بیل سازی)
3- ساخت ماشین آلات ساختمانی و راه سازی (سنگ شکن ، حمل کننده با ظرفیت زیاد، دانه بندی شن و ماسه)
4- ماشین های ساخت گیت سوپاپ و انواع خودرو و فیلتر سازی سرکان
5- ساخت ماشین های راه سازی از قبیل: بتونیر و دامپر توسط شرکت فولاد همدان، در رزن .
ضمناً – کارخانه ذوب آهن غرب کشور نیز ، در اسد آباد در حال احداث می باشد.

0 نظرات: