صفحات

۱۳۸۹ دی ۱۱, شنبه

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری جزیره کیش


جزیره کیش با 90 کیلومتر مربع مساحت یکی از زیباترین جزایر خلیج فارس است که در 18 کیلومتری کرانه جنوبی ایران واقع شده است.
کیش از طبیعتی زیبا و منحصر به فرد بر خوردار است. سواحل آرام با ماسه‌های مرجانی آب زلال دریا که شفافیت کم نظیر آن، امکان مشاهده انواع آبزیان را در عمق چند متری مقدور می‌سازد.
پوشش گیاهی مناسب و سر سبز و باطراوت این جزیره به ویژه در 7 ماه از سال چشم‌اندازی زیبا و تماشائی به آن بخشیده است که سالانه حدود یک میلیون نفر از دوستداران طبیعت و دریا را به سوی خود جلب می‌کند.
مساجد کیش:
کیش دارای 7 مسجد و حسینیه است، مسجد امیر(ع)، مسجد خاتم  الانبیاء و مسجد نور از بزرگترین مساجد کیش هستند.
مسجد خاتم الانبیاء (ص) که مناره‌های آن سر به آسمان کشیده و رو به سوی دریا دارد در منطقه سفین، سمت شمال غربی جزیره واقع شده و از مهمترین بناهای مذهبی کیش به شمار می‌آید و نمازهای جماعات و جمعه در این محل برگزار می‌شود.
مسجد امیرالمومنین (ع) دارای بافت معماری بسیار قدیمی است و در سال 1370 توسط سازمان میراث فرهنگی ایران بازسازی شده و در منطقه ماشه واقع می‌باشد.
از دیگر مسجدهای زیبا و قدیمی کیش مسجد جامع نور می‌باشد که سبک معماری آن ترکیبی از هنر ایرانی و اسلامی است. این مسجد در منطقه سفین واقع شده و متعلق به مسلمانان اصل سنت است.
آثار باستانی جزیره:
کیش در روزگارانی بسیار دور منطقه آبادی بوده و یکی از قطب‌های تجارت میان چین و اروپا و شمال آفریقا بوده است.

گرچه هنوز بررسی‌های باستان شناسی وسیعی در نقاط مختلف جزیره به عمل نیامده، اما در هر گوشه جزیره می‌توان آثاری از گذشتگان را مشاهده کرد که هر کدام یادآور دوران مجد و عظمت این جزیره بوده است.
در جریان فعالیت‌های عمرانی جزیره کیش و در برخی از پژوهش‌های باستان شناسی محدود گذشته آثاری در سطح جزیره پیدا شده است که ارزش فراوانی دارد و مجموعه جذابی را تشکیل می‌دهد که بخشی از آن در ساختمان کانون هنر در معرض بازدید عموم قرار دارد.
سکه‌های ایرانی و خارجی مربوط به دوره‌های مختلف تاریخی، ظروف مسی، مفرغی و سفالین، سنگ نوشته‌های اوایل دوره اسلامی (به خط کوفی)، سنگ قبر و یک عراده توپ از جمله آثاری هستند که در معرض دید قرار دارند.
عملیات اکتشافی باستان‌شناسی بقایای شهر تاریخی جزیره در سه مجموعه مجزا انجام شده است:
  • خانه اعیانی:
خانه اعیانی یادآور خانه‌های چندخانوار قدیمی در داخل فلات ایران و در شهرهایی چون یزد، اصفهان و کاشان است و یکی از نمونه‌های قدیمی مسکن جمعی در حاشیه خلیج فارس محسوب می‌شود.

علاوه بر وسعت خانه و همچنین فضاهای مختلف و متنوع آن، کاشی‌های ستاره‌ای شکل که در این خانه به دست آمده است، همانند کاشی‌هایی که زینت بخش بناهای مهم ایلخانی ایران همچون تخت سلیمان و سلطانیه به کار رفته است.
  • بخش کارگاهی و صنعتی:
این مجموعه درست در کنار دریا ساخته شده و دارای معماری و فضاهای ناشناخته‌ای است.
مجموعه کانال‌های افقی و زیرزمینی و چاه‌های متعدد در گوشه و کنار، مجموعه بسیار جالب و نادری را تشکیل می‌دهد که هنوز عملکرد آن‌ها روشن نیست، اما به نظر می‌رسد که ارتباط مستقیم، با فعالیت‌های صیادی (صید ماهی، مروارید و مرجان) داشته و برای دسترسی آسان‌تر به دریا احداث گردیده است.
  • مجموعه حمام:
شامل حمامی است با صحن‌های متعدد و حصار آن به مساحت تقریبی 500 مترمربع. سربینه و گرمخانه و تون حمام در جنوب بخش ذکر شده قرار گرفته و توسط راهرو سرپوشیده‌ای از آن جدا شده است.
شهر زیرزمینی کاریز:
قنات کیش بیش از 2500 سال قدمت دارد و از آب شیرین قابل شرب ساکنان جزیره را تامین می‌کرده ولی اکنون به یک شهر زیر زمینی شگفت انگیز بدل شده که بیش از 10000 متر مربع وسعت دارد.
شهر زیر زمینی کاریز در فاز یک شامل غرفه‌های صنایع دستی ایران و جهان، رستوران سنتی و جدید، موزه سالن آمفی‌تئاتر سالن کنفرانس، گالری‌های هنری است.

شهر کاریز در عمق 16 متری زیر زمین قرار دارد. سقف آن 8متر ارتفاع و بیشتر سقف آن مملو از سنگواره، صدف و مرجان‌هایی است که با نظر کارشناسی 270 تا 570 میلیون سال قدمت دارد و تک تک آن شناسایی و دارای شناسنامه رسمی است.
کارگزاران شهر زیر زمینی بر این باورند که دو ویژگی کاریز را در فهرست ابنیه جهانی درخواهد آورد.
خاک‌های برداشت شده از کاریز دارای خواص درمانی زیادی است که در گل درمانی استفاده‌های فراوان خواهد داشت.
آب انبارهای سنتی:
در جزیره کیش، مانند بسیاری از نقاط کم آب کشور، در دهه‌های گذشته از آب انبارهای مخصوصی برای ذخیره آب‌های حاصل از نزولات آسمانی استفاده می‌شد.
این آب انبارها در انتهای آبگیرهای طبیعی در عمق زمین در جزیره کیش، مانند بسیاری از نقاط کم آب کشور، در دهه‌های گذشته از آب انبارهای مخصوصی برای ذخیره آب‌های حاصل از نزولات آسمانی استفاده می‌شد.
کشتی یونانی:
در غرب جزیره و در نزدیکی مجتمع غروب کیش، یک کشتی عظیم الجثه در سواحل نیلگون کیش جا خوش کرده است که به کشتی یونانی معروف است.
کشتی یونانی از نظر تاریخی قدمت و اهمیت چندانی ندارد. این کشتی در 4 مرداد سال 1345 که از بندر امام خمینی (ره) عازم یونان بوده است به گل نشست و 80 روز تلاش اورینوکو، یدک‌کش هلندی برای بیرون کشیدن این کشتی به ثمری نرسید.
سواحل کیش:
خاک کیش ساختار مرجانی دارد و با رنگ نقره فام در زیرآفتاب از درخشندگی خیره‌کننده‌ای برخوردار است.
آب دریا در ساحل این جزیره شفاف و روشن است و تا فاصله‌ای دور می‌توان کف دریا را به راحتی تماشا کرد.
کیش به نسبت وسعت خود دارای یکی از وسیع ترین سواحل است و در دنیا کمتر ساحلی را می‌توان یافت که به وسعت سواحل کیش قابل استفاده باشد.
ماهی‌های تزیینی و بسیار زیبا که در آب‌های حاشیه کیش غوطه‌ور هستند و وجودشان را از تماشاگران پنهان نمی‌کنند، از جاذبه‌های استثنایی کیش به حساب می‌آیند. در عین حال مرغوب‌ترین ماهی‌های خوراکی کشور نیز در همین سواحل صید می‌شود.
ساحل کیش از کم خطرترین سواحل دنیاست. آب‌های ساحلی کیش فاقد کوسه خطرناک بوده و استفاده از آب دریا کاملا بی‌خطر است.
کوسه‌هایی که بعضا در ساحل کیش دیده می‌شوند از ماهی‌های کوچک تغذیه می‌کنند و برای شناگران خطری ندارند.
ساحل کیش از آن نوع سواحل استثنایی است که هم در فصل سرد و هم در فصل گرم برای مسافران قابل استفاده می‌باشد و امکان ورزش‌های دریایی در آن فراهم شده است.
جاده جهان:
جاده جهان به صورت یک جاده کمربندی، جزیره کیش را احاطه کرده است. در سرتاسر طول این جاده 25 قطعه زمین به استان‌های کشور واگذار شده است تا در آن آثار هنری، مصنوعات و تولیدات خود را به نمایش گذارند.
جاده جهان نمادی از ارتباط فرهنگ‌های مختلف ایران و جهان است. این جاده امکان ارتباط با طبیعت بکر جزیره را در سمت‌های جنوبی و غربی فراهم آورده است.
دوستداران مناظر طبیعی می‌توانند چشم اندازهایی از دریا، ساحل، پوشش گیاهی و حیات جانوری متنوع جزیره را در سرتاسر طول جاده مشاهده کنند.
جاده جهان شب‌ها چون کمربندی نگین جزیره را در میان گرفته است و تمامی پهنای جزیره را در دیدرس مسافرانی که با پروازهای شبانه به منطقه می‌رسند، قرار می‌دهد.
آکواریوم، حیات در دریا:
خلیج فارس از حیات آبزی بسیار متنوعی برخوردار است. سیاحتگران در هر گوشه ساحل، می‌توانند انواع ماهیان و دیگر آبزیان را که برخی از آن‌ها بسیار عجیب به نظر می‌رسند، در داخل آب‌های شفاف تماشا کنند.

در آکواریوم کیش که در ساختمان کانون هنر قرار دارد انواع مختلفی از آبزیان زیبا و شگفت‌انگیز خلیج فارس نگهداری می‌شود.
برای کسانی که امکان غواصی در زیر آب و دیدن ماهی‌های رنگارنگ زیبا را در محیط طبیعی خود ندارند، دیدار از آکواریوم می‌تواند به یادماندنی و خاطره انگیز باشد.
نمایشگاه خزندگان:
در این نمایشگاه بیش از 100 گونه خزنده از خانواده مارسانان به نمایش گذاشته شده است.
مارهای عظیم بوا، پیتون آفریقا و آمازون، سوسمار ایگوانه ماداگاسکار، عقرب سیاه امپراتور آفریقا، مار پرنده تایلند، عنکبوت‌های بزرگ و پرنده‌خوار برزیلی نمونه‌هایی از این گونه خزندگان هستند.
مجموعه موجودات تاکسیدرمی شده:
تاکسیدرمی روشی برای نگهداری از کالبد موجودات زنده با حفظ ظاهر طبیعی آن‌هاست.
در دانشگاه کیش صدها نمونه از موجوداتی نظیر پرندگان، خزندگان، سخت‌پوستان و موجودات دریایی خلیج فارس و جزیره کیش تاکسیدرمی شده و در معرض دید علاقمندان قرار دارد.
منطقه جنگلی کیش:
منطقه جنگلی کیش در جنوب شرقی جزیره قرار دارد. این جنگل مصنوعی که اغلب درختان آن در سال 1371 کاشته شده اند، حدود 600 هکتار وسعت دارد.
آکاسیا، درمان عقرب، اوکالیپتوس، ابریشم مصری، کهور، کنار، لور، گز، خرما و تمرهندی انواع درختان موجود در منطقه جنگلی است.
روستای باغو:
باغو از آبادی‌های قدیمی کیش است که در جنوب غربی جزیره قرار دارد. در حال حاضر، این آبادی جز چند خانوار دامدار، سکنه دیگری ندارد. در بین بومیان، حاصلخیزی این منطقه زبانزد است.
در این منطقه بیشه انبوهی از انواع درختان بومی به چشم می‌خورد که در آن میان، مجموعه درختان کهن‌سال لور زیبایی چشمگیری دارد.
بوستان آهوان:
این بوستان با 2 هکتار مساحت در انتهای خیابان فردوسی جزیره قرار دارد و دارای 17 قفس برای نگهداری از انواع حیوانات می‌باشد.
شیر، آهو، روباه، شغال، میمون، گوزن، و انواع پرندگان در بوستان آهوان نگهداری می‌شوند.

آهوها برخلاف سایر حیوانات که در قفس نگهداری می‌شوند به صورت آزاد در این بوستان زندگی می‌کنند. همچنین در این بوستان، وسایل بازی کودکان نیز نصب شده است.
نخلستان‌های کیش:
پرورش نخل در کیش از سابقه دیرینه‌ای برخوردار است. اغلب جهانگردانی که در سده‌های گذشته از کیش دیدار کرده‌اند به وجود نخلستان‌های انبوه در این جزیره اشاره کرده‌اند.
باغ بهشت تنها نخلستان به جای مانده از دوره‌های گذشته است که در غرب محله سفین واقع شده و از جمله زیباترین نخلستان‌های کیش است که به ویژه در هنگام غروب آفتاب چشم اندازی زیبا و تماشایی دارد.
ورزش‌های دریایی در کیش:
یکی از امتیازات کیش، سواحل زیبا و آرام آن است و تقریبا همه نقاط آن در سرتاسر جزیره برای شنا و انواع ورزش های دریایی مساعد است.
وجود سوابق طولانی و تاریخی مردم این دیار در صید مروارید و ارج و منزلت دریا و دریانوردی در فرهنگ مردم خطه جنوب ایران در کنار موقعیت مساعد طبیعت و دریا در کیش موجب شده است که برنامه توسعه ورزش های دریایی با سرعتی به مراتب بیش از آن چه انتظار می‌رفت مورد استقبال واقع شود و با موفقیت به مرحله اجرا درآید.
در کیش علاوه بر امکانات پراکنده در سرتاسر سواحل جزیره، دو مجموعه کامل با انواع تجهیزات و وسایل پیشرفته برای تفریح و ورزش‌های دریایی در اختیار علاقمندان قرار دارد.
آموزش غواصی:
غواصی در سواحل کیش به دلیل مرجانی بودن جزیره و شفافیت آب دریا که امکان تماشای انواع آبزیان زیبا و منحصر به فرد این منطقه را میسر می‌سازد جاذبه فراوانی برای گردشگران و شهروندان کیش دارد.
دو مرکز در باشگاه ورزش‌های دریایی کیش و اسکله تفریحی خدمات و آموزش‌های لازم همراه با کلیه تجهیزات و امکانات (لباس مخصوص، کپسول هوا و. . . ) را در اختیار علاقمندان به غواصی قرار می‌دهند.

جاذبه های توریستی کیش

بيشتر ديدني‌هاي كيش شگفتي‌هايی است كه طبيعت در طي سال‌هاي متمادي بوجود آورده و با دست بشر تغييراتي در آنها ايجاد شده است. يكي از شگقتي‌هاي كيش، سواحل آن است كه واقعاً زيبا است و كم‌تر نقاطي در دنيا مي‌توان يافت كه از لحاظ طبيعي اين‌قدر ديدني باشند. به دليل عمق كم و شفافيت و زلالي آب، كف دريا تا عمق چند متري قابل مشاهده بوده و به صورت یک آكواريوم طبيعي است.
سواحل ماسه‌اي، اسكله تفريحي، جاده كرانه كه دور تا دور جزيره كشيده شده است، پيست دوچرخه سواري به طول حدود 70 کيلومتر كه تا پاسي از شب دوچرخه‌سواران در آن به ورزش مفرح دوچرخه‌سواري مي‌پردازند، ايستگاه‌هاي اجاره دوچرخه، واليبال، بسكتبال، شطرنج، اسكواش، و مجموعه ورزشي با انواع بازي‌هاي بيليارد و بولينگ از جمله مكان‌هايي است كه مسافران از آنها لذت مي‌برند. پارك ساحلي، پارك پرندگان، پارك آهوان كه تعداد زيادي آهو و پرنده در فضاي طببعي زندگي مي‌كنند و باغ وحش، پارك دلفين‌ها و بازي‌هاي زيباي آنها از جمله ديدني‌ها در كيش است كه مسافران حاضر به چشم‌پوشي و نديدن آنها نيستند.
بازارهاي كيش نيز جذابيتي خاص را دارند و معمولاً مسافران در طول روز در اين بازارها وقت خود را صرف مي‌كنند، البته بیشتر اجناس چینی هستند و با مارک‌های مختلف، امیدوارم سرتان کلاه نرود. گردشگران بعد از یک روز گرم، شب هنگام در كنار ساحل به ديدن مناظر طيبعي و زيبايي‌هاي دريا و ورزش‌هاي دريايي و دوچرخه‌سواري مي‌پردازند. محيط آرام و بدون ترافيك كيش يك ويژگي ديگر اين جزيره است كه هواي بدون آلودگي و پاك را به ريه مردم مي‌فرستد. در جزيره كيش هيچ توقفي وجود ندارد، ميادين و چهارراه‌ها فاقد چراغ قرمز توقف است، به همين دليل سيستم حمل و نقل در كيش روان و با آرامش توأم است. در حداقل زمان ممكن مي‌توان از اين طرف جزيره به طرف ديگر آن رفت. استفاده از كمربند ايمني، رعايت سرعت مجاز و علايم رانندگي در كيش لازم و اجباري است و با متخلفان بشدت برخورد مي‌شود. خيابان‌ها و بلوارهاي كيش نيز به طرز زبيايي ساخته شده‌اند و نخل‌هاي زينتي و گل‌هاي رنگارنگ جذابيتي خاص به اين جزيره بخشيده‌اند.
ساحل کیش
زمین در ساحل ماسه‌ای کیش، از جنس مرجان بوده و در زیر نور خورشید، درخششی نقره‌فام دارد. پدیده‌ای که در سطح جهان بی‌همتاست. کیش دریای آبی رنگ شفاف و روشنی دارد که باعث می‌شود کف آن از سطح دریا هم پیدا باشد. کارشناسان محیط زیست این خاصیت را به وجود مرجان‌ها در پیرامون جزیره نسبت می‌دهند و معتقدند که مرجان‌ها به صورت طبیعی موجب تصفیه آب و شفافیت و زیبایی سواحل جزیره هستند. کیش به نسبت وسعت خود دارای یکی از وسیع‌ترین ساحل‌هاست و در دنیا کم‌تر ساحلی را می‌توان یافت که در وسعت سواحل کیش قابل استفاده باشد و مسافران بتوانند با آرامش و دور از غوغاهای سواحل معروف در آن به استراحت بپردازند. در ضمن علاقه‌مندان به ماهی‌گیری می‌توانند در سواحل جنوبی و غربی جزیره به صید بپردازند. ترکیب اینها با یکدیگر، سواحل کیش را به یکی از جذاب‌ترین سواحل جهان تبدیل کرده است.
ساحل کیش
شهر زیر زمینی کاریز
قنات کیش بیش از 2500 سال قدمت دارد و در گذشته آب شیرین قابل شرب ساکنان جزیره را تأمین می‌کرده، ولی اکنون به یک شهر زیر زمینی شگفت‌انگیز بدل شده که بیش از 10000 مترمربع وسعت دارد.
کارگزاران با تجربه آن زحمت تمام طراحی‌های آن را کشیده و می‌کوشند تا در پروژه بازسازی قنات کیش که اکنون کاریز کیش خوانده می‌شود، ضمن حفظ بافت تاریخی آن کاربری‌های جدیدی از این شهر زیر زمینی بدست آورند. شهر زیر زمینی کاریز در فاز یک خود به قسمت‌های زیر تقسیم و قابل بهره‌برداری خواهد بود.
غرفه‌های صنایع دستی ایران و جهان، رستوران سنتی و مدرن، موزه، سالن آمفی تئاتر، سالن کنفرانس، گالری‌های هنری و ... شهر کاریز در عمق 16 متری زیر زمین قرار دارد. سقف آن هشت متر ارتفاع و بیشتر سقف آن مملو از سنگ‌واره، صدف و مرجان‌هایی است که با نظر کارشناسی 270 تا 570 میلیون سال قدمت دارد و تک تک آنها شناسایی و دارای شناس‌نامه رسمی است. کارگزاران شهر زیر زمینی بر این باورند که دو ویژگی کاریز را در فهرست ابنیه جهانی در خواهد آورد.
اول اینکه کاریز در دل تنها جزیره مرجانی دنیا واقع است. دوم آنکه تنها بنایی است که سقف آن مملو از صدف‌ها و مرجان‌های طبیعی است. صدف‌ها و مرجان‌هایی که برای بازدید آنها دو راه وجود داشته، بازدید از موزه‌های طبیعی و غواصی در آب‌های آزاد، و اکنون کاریز فصلی جدید و استثنایی در پیش روی تمامی دوست‌داران طبیعت گشوده که بی‌واسطه خواهند توانست از بزرگ‌ترین مجموعه مرجانی بازدید کنند. گفتنی است که خاک‌های برداشت شده از کاریز دارای خواص درمانی زیادی است که در «گِل درمانی» استفاده‌های فراوان خواهد داشت. این امر همراه با خدمات گوناگونی همچون تأسیس مراکز اقامتی، تجاری و تفریحی در زمینی معادل 60000 مترمربع در روی زمین کاریز احداث خواهد گردید. زمین سطحی کاریز به پارک وسیعی بدل می‌گردد که دارای دو تپه مرتفع خواهد بود. این پی‌ها از خاک‌های برداشت شده زیر زمین ساخته شده و به چشم‌انداز بی‌نظیر جزیره کیش دل خواهد شد.
شهر زیر زمینی کاریز
شهر باستانی حریره
بقایایی از یک شهر باستانی در مرکز ساحل شمالی جزیره قرار دارد که به احتمال بسیار قوی به دوره ساسانیان و اوایل دوره اسلامی بر می‌گردد. این بقایا در وسعتی بالغ بر سه کیلومتر مربع، بازگو کننده این مطلب است که روزگاری شهری بزرگ و آباد در این منطقه وجود داشته و جمعیت کثیری را در خود جای می‌داده است. آنچه امروز از این شهر بر جای مانده حجمی از معماری شهری است. اما کم‌تر و به ندرت طاق‌ها، پوشش‌ها و سقف‌ها سالم برجای مانده است. جز پاره‌ای موارد که پوشش‌های طاقی‌شکل سنگی از گزند تخریب در امان مانده است. بقایای شهر حریره در امتداد ساختمان‌های بندرگاه و دفاتر آن قابل دیدن است. طبق نظر سازمان میراث فرهنگی، شهر حریره هشتصد سال قدمت دارد.
شهر باستانی حریره
کشتی یونانی
کشتی یونانی جاذبه توریستی دیگری از جزیره کیش است. در یک روز گرم تابستان، چهارم مرداد سال 1345 ه.ش، بومیان جزیره کیش کشتی عظیمی را دیدند که در ساحل این جزیره پهلو گرفت. این کشتی در سال 1322 ه.ش توسط شرکت ویلیم همیلتون با 7061 تن وزن و 136 متر طول در بندر گلاسکو ساخته شده بود که به ترتیب «شیپور امپراطور»، «ناتور الیست»، «سیروس فارس»، «همدان» و بعد «کولائف» نام گرفت. تماشای غروب خورشید در پشت «کشتی یونانی» فراموش نشدنی است.
کشتی یونانی
روستاي باغو و درخت لور
باغو از آبادي‌هاي قديمي كيش است كه در جنوب‌غربي جزيره قرار دارد. در حال حاضر، اين آبادي جز چند خانوار دام‌دار، سكنه ديگري ندارد. در بين بوميان، حاصل‌خيزي اين منطقه زبانزد است. در اين منطقه بيشه انبوهي از انواع درختان بومي به چشم مي‌خورد كه در آن ميان، مجموعه درختان كهنسال لور زيبايي چشم‌گيري دارد. درخت لور یا انجیر معابد، معروف‌ترین درخت جزیره است. این نوع درخت در نواحی جنوبی ایران رشد می‌کند. پوست کهنسال درخت لور و برگ‌ها و ریشه‌هایش که از بدنه اصلی آن آویزان هستند، آن را از سایر انواع درختان متمایز می‌سازد. این درختان ریشه‌هایشان طوری رشد می‌کند که مانند چتری بر روی زمین سایه می‌افکند و ممکن است تا چند صد سال عمر کنند. به منظور گسترش امكانات تفريحي و توسعه فضاي سبز در جزيره و بهره‌برداري از زيبايي‌هاي طبيعي روستاي باغو كه از خاكي مستعد برخوردار است «پارك دليران» با وسعت 60 هكتار در اين منطقه احداث شده است.
قنات دو هزار ساله
قنات اختراع ایرانیان است و ده‌ها قرن قدمت دارد. این در حالی است که چینی‌ها فن حفر قنات را تازه حدود ۲۰۰ سال پس از ایرانیان آموخته‌اند. اجداد ما آب‌های شیرین دامنه کوهستان را با کمک فن قنات‌سازی که روش ابداعی خودشان بوده، با همان روش بسیار ابتدایی و مصالح ابتدایی‌تر (کول یا تالاب‌های سفالین) به حاشیه کویرها می‌بردند. قنات دو هزار ساله کیش با شهر زیر زمینی ساخته شده در آن از مکان‌های دیدنی کیش است. در مسیر این قنات، چاه‌هایی به چشم می‌خورد که در گذشته برای لایروبی قنات حفر شده بود. تا کنون ۲۰۰ حلقه از این چاه‌ها در مسیر قنات شناسایی شده است که فاصله هر کدام از یکدیگر به ۱۴ تا ۱۶ متر می‌رسد. سقف قنات را لایه‌های مرجانی به ضخامت ۲ تا ۱۵ متر و لایه‌های زیرین قنات را خاک نفوذ ناپذیر مارنی تشکیل می‌دهد. این خاصیت باعث شده است تا آب باران پس از نفوذ از لایه‌های مرجانی در عمق نفوذ ناپذیر زمین تشکیل سفره‌های آب زیر زمینی را بدهد. چهار کیلومتر از مسیر این قنات تا کنون حفاری و لایروبی شده است و هم اکنون در عمق ۱۵ متری این قنات شهری زیر زمینی با کاربری سیاحتی و تجاری در حال ساخت و تکمیل است.
نمايشگاه خزندگان
در اين نمايشگاه بيش از يكصد گونه خزنده از خانواده مارسانان به نمايش گذاشته شده است. مارهاي عظيم بوا، پيتون آفريقا و آمازون، سوسمار ايگوانه ماداگاسكار، عقرب سياه امپراتور آفريقا، مار پرنده تايلند، عنكبوت‌هاي بزرگ و پرنده‌خوار برزيلي و ... نمونه‌هايي از اين‌گونه خزندگان هستند. علاقه‌مندان به بازديد از نمايشگاه مي‌توانند به كانون هنر واقع در جنب پارك آهوان مراجعه كنند. اين نمايشگاه در آينده نزديك به سالن مخصوصي در پارك آهوان منتقل مي‌شود. در كانون هنر امكانات وسيع ديگري براي برپايي نمايشگاه‌هاي اختصاصي هنري تدارك ديده شده است كه در اختيار هنرمندان داخلي قرار مي‌گيرد.
ورزش‌هاي دريايي
در كيش يكي از امتيازات كيش، سواحل زيبا و آرام آن است و تقريباً همه نقاط آن در سرتاسر جزيره براي شنا و انواع ورزش‌هاي دريايي مساعد است. در سال‌هاي اخير براي استفاده هر چه بهتر از اين موقعيت طبيعي، تمهيدات جدي انديشيده شده است. وجود سوابق طولاني و تاريخي مردم اين ديار در صيد مرواريد و ارج و منزلت دريا و دريانوردي در فرهنگ مردم خطه جنوب ايران، در كنار موقعيت مساعد طبيعت و دريا در كيش موجب شده است كه برنامه توسعه ورزش‌هاي دريايي با سرعتي به مراتب بيش از آن‌چه انتظار مي‌رفت مورد استقبال واقع شود و با موفقيت به مرحله اجرا درآيد. هم اكنون در كيش علاوه بر امكانات پراكنده در سرتاسر سواحل جزيره، دو مجموعه كامل با انواع تجهيزات و وسايل پيشرفته براي تفريح و ورزش‌هاي دريايي در اختيار علاقه‌مندان قرار دارد.
ماهي‌گيري تفريحي در كيش
گستردگي سواحل، درياي زلال و آرام و گرماي مهربان آفتاب جنوب در محيط آرام و بي‌سر و صداي جزيره، شرايط مطلوبي را براي علاقه‌مندان به ماهي‌گيري در كيش فراهم آورده است. ماهي‌گيري در سرتاسر سواحل جــزيره (به غيراز منطقه اسكله تفريحي) آزاد اسـت و علاقمندان مي‌توانند با اسـتفاده از وسايل ساده ماهي‌گيري با قلاب‌هاي معمولي كه تهيه آنها از فروشگاه‌هاي ورزشي كيش امكان‌پذير است، ساعاتي را به اين تفريح لذت‌بخش بپردازند.
مسير ويژه دوچرخه‌سواري
يكي از طولاني‌ترين و زيباترين مسيرهاي دوچرخه‌سواري كشور در جزيره كيش قرار دارد. سرتاسر اين مسير 75 كيلومتري كاملاً مستقل از مسيرهاي اتومبيل‌رو بوده و بخش اصلي آن به موازات جاده جهان، در حاشيه نوار ساحلي احداث شده است. در ايستگاه‌هاي ويژه به علاقه‌مندان دوچرخه كرايه داده مي‌شود. اين ايستگاه‌ها در بخش‌هاي مختلف جزيره مانند اسكله تفريحي و جنب بازار مرجان وجود دارد و به وسيله بخش خصوصي اداره مي‌شود. طبيعت بكر جزيره در بخش‌هاي جنوبي و غربي جزيره با چشم‌اندازهاي زيبايي از دريا، سواحل، بوستان‌ها، نخلستان‌ها و پوشش گياهي در دسترس همگان است. حركت با دوچرخه در مسير ويژه، اين امكان را به گردشگران مي‌دهد كه با سرعت كم و در سكوت اين چشم‌اندازهاي طبيعي را تماشا كنند.
اسكله تفريحي
اسكله تفريحي مجموعه‌اي است كه امكانات تفريحي از قبيل جت اسكي، قايق‌هاي پدالي (با ظرفيت چهار نفر)، قايق‌هاي ماهي‌گيري، قايق‌هاي پارويي، سه چرخه‌هاي آبي، امكانات غواصي و قايق‌هاي كف شيشه‌اي كه گردش‌كران از آن براي تماشاي دنياي شگفت‌انگيز آب‌زيان زيباي خليج فارس استفاده مي‌كنند. مجموعه اسكله تفريحي كه در مجاورت چند مجموعه تفريحي ديگر قرار گرفته است بسيار مورد استقبال گردش‌گران و خانواده‌ها قرار مي‌گيرد.
پلاژها
در سواحل زیبای کیش پلاژهايي ويژه بانوان و آقايان و يا خانواده ها ساخته شده است و مكان مناسبي براي اسكان موقت گردش‌گران و ساكنان كيش می‌باشد.
پلاژ بانوان در سواحل شمالي جزيره روبه‌روي مرکز مخابرات احداث شده و وسعت آن حدود 15000 مترمربع است. اين پلاژ علاوه بر امكاناتي چون دوش آب شيرين، سايه‌بان و نورپردازي مناسب، سالن بدن‌سازي هم دارد و زيرنظر مربيان اداره مي‌شود. علاوه بر آن وجود مربيان شنا و نجات غريق، ايمني خاطر استفاده‌كنندگان از پلاژ را فراهم كرده است. پلاژ بانوان كيش به علت موقعيت مكاني مناسب و دسترسي آسان و داشتن امكانات لازم، با استقبال زيادي روبه‌رو است.
اگرچه براي آقايان شنا در اغلب سواحل جزيره آزاد است، اما به دليل وجود امكانات مناسب براي شنا در باشگاه دريايي، استقبال از اين مكان بيشتر است. پلاژ آقايان در شمال‌شرقي جزيره قرار دارد و دسترسي به اين مركز با وسيله نقليه عمومي هم امكان‌پذير است. آموزش شنا در اين پلاژ، هم به صورت انفرادي و هم به صورت گروهي انجام مي‌شود و نجات غريق‌ها در تمام وقت اداري حضور دارند. دوش‌هاي آب شيرين و بوفه از خدمات دیگر اين مركز هستند.
سواحل اين پلاژ ماسه‌اي است و عمق آن نيز به تدريج افزايش مي‌يابد و امكان مناسبي را براي شنا در عمق‌هاي مختلف پديد مي‌آورد. امكان انجام تفريحات دريايي چون جت اسكي، اسكي روي آب، پاراشوت، قايق‌هاي بادباني و غواصي در مركز تفريحات دريايي و محل پلاژ به جذابيت اين پلاژ افزوده است. نورپردازي مناسب در پلاژ نيز به گونه‌اي است كه شب‌ها نيز مي‌توان شنا كرد. راه‌اندازي سالن‌هاي بدن‌سازي، ژيمناستيك و اتاق ماساژ، از طرح‌هاي آتي در اين پلاژ است.

جاذبه های جزیره کیش در نگاه تبیان هرمزگان

جاذبه های جزیره كیش
جزیره كیش درعرض شمالی26 درجه و 32 دقیقه و طول شرقى 53 درجه و 58 دقیقه قرار دارد. این جزیره شكلى تقریباً بیضى دارد كه گوشه ى شمال شرق آن دچار خوردگى است. كیش دارای زیبای و جاذبه های فراوانی است. در اینجا به معرفی كوتاه تعدادی از این جاذبه ها می پردازیم.

پارك دلفین ها:

جاذبه های جزیره كیش
مساحت حدود 100 هكتار
تاریخ شروع پروژه 1377 و در تاریخ 1379 اولین پروژه بهره بردارى شد .
پروژه هاى اجرا شده : مشتمل بر مجموعه استخرهاى دلفین و باغ پرندگان ، ایجاد فضاى سبز و گونه هاى مختلف گیاهى .
پروژه هاى در دست اقدام : احداث سه هتل 5 و 7 ستاره ، احداث باغ كاكتوس ، احداث باغ پروانه ها ، احداث تونل زیر دریایى ، احداث اسكله مارینا جهت انجام بازى هاى آبى ، احداث سایت شترمرغ سوارى و ایجاد پارك كودك و ایجاد مركز خرید بین المللى مى باشد .

آكواریوم ، حیات در دریا:

جاذبه های جزیره كیش
خلیج فارس محل زندگى آبزیان متنوعى است. گردشگران در هر گوشه ساحل ، مى توانند انواع ماهیان و دیگر آبزیان را كه برخى از آن ها بسیار عجیب به نظر مى رسند ، در داخل این آكواریوم ببینند .
در آكواریوم كیش كه در ساختمان كانون هنر قرار دارد انواع مختلفى از آبزیان زیبا و شگفت انگیز خلیج فارس نگهدارى مى شود . دیدن این آكواریوم براى كسانى كه امكان غواصى در زیر آب را ندارند این امكان را به وجود مى آورد كه ماهى هاى رنگارنگ و زیباى خلیج  فارس را ببینند و لحظاتى به یاد ماندنى و خاطره انگیز داشته باشند .

شهر باستانی حریره:

جاذبه های جزیره كیش
شهر حریره با قدمت 800 ساله از جاذبه های كم نظیر كیش كه روزگاری بندر مهم و مركز ارتباطی میان هند و چین با ایران و اروپا بود و امروز بقایای آن بصورت پشته های خاكی بزرگ بجا مانده است .
تاكنون با كاوشهای باستان شناسان مجموعه های خانه اعیانی ، حمام و محدوده صنعتی و مسجد آن برای بازدید رایگان گردشگران مهیاست .

باغ وحش ، پارك آهوان:

جاذبه های جزیره كیش
مجموعه آكواریوم در كنار باغ وحش مجموعه اى زیبا و به یادماندنى را براى گردشگر به وجود آورده است . در این مجموعه انواع حیوانات درنده مثل : شیر و خرس ؛ حیوانات اهلى مانند : اسب ، بز و گوسفند ؛ پرندگان مانند :لك لك ، مرغابى ، قو و ...؛ آهو ، روباه،گرگ،میمون و ده ها حیوان دیگر به دور هم جمع شده اند تا همراه با یك فضاسازى زیبا همراه با درختان پیچك ، محیطى دل انگیز و خاطره انگیز را براى شما عزیزان فراهم كنند .
این بوستان با دو هكتار مساحت در انتهاى خیابان فردوسى قرار دارد و داراى 17 قفس براى نگهدارى از انواع حیوانات است .
آهوها بر خلاف سایر حیوانات كه در قفس نگهدارى مى شوند به صورت آزاد در این بوستان زندگى مى كنند.

درخت سبز:

جاذبه های جزیره كیش
آبهاى سطحى به قسمتى از منطقه شمالى جزیره كه به درّه پرتغالى ها معروف است سرازیر مى شوند ، لذا این منطقه از سرسبزى خاصى برخوردار است . 
در اطراف یكى از كهنسال ترین درختان لور جزیره ، مجموعه ى درخت سبز احداث شده است .
سرسبزى محوطه ى ساختمانها و نرده هاى چوبى و پیاده روهاى این مجموعه، مناطق شمالى كشور را تداعى مى كند؛ اما یكى از عواملى كه گردشگران را به این منطقه مى كشاند ، هیبت افسانه اى درخت سبز است. درخت سبز ، كهنسال ترین درخت (لور) جزیره است و احتمالاً 500 تا 600 سال عمر دارد .
بر شاخه هاى این درخت نخ یا پارچه هایى بسته شده است كه در نگاه اول آن را به نوعى مقدّس مى نمایاند . گروهى از مردم عقیده دارند كه این درخت شگون دارد و به همین دلیل به قصد برآورده شدن نیازشان پارچه هایى به شاخه هاى آن مى بندند .
هیچ كس نمى داند كه جنبه تقدّس این درخت از چیست و چه كسانى نخستین گره ها را بر شاخه ها بسته اند . ظاهراً بومیان جزیره اعتقادى به تقدّس درخت لور كهنسال ندارند و معتقدند كه گره هاى موجود احتمالاً به وسیله مسافران جزیره و ساكنان تازه آن به درخت زده شده است .
یكى دیگر از عوامل جذابیت مجموعه درخت سبز ، همجوارى آن با شهر تاریخى حریره است كه به گردشگران امكان مى دهد ضمن بازدید از بقایاى شهر تاریخى حریره ساعاتى را در این مجموعه به استراحت بگذرانند .

کشتى یونانى:

جاذبه های جزیره كیش
کشتى یونانى جاذبه توریستى دیگرى از جزیره کیش است . در یک روز گرم تابستان ، چهارم مرداد سال هزار سیصد و چهل و پنج هجرى شمسى ، بومیان جزیره کیش کشتى عظیمى را دیدند که در سال هزار و سیصد و بیست و دو شمسى توسط شرکت ویلیم همیلتون با هفت هزار و شصت و یک تن وزن و صد وسى و شش متر طول در بندر گلاسکو ساخته شده بود که ابتدا " شیپور امپراطور"،"ناتور الیست"،" سیروس فارس" ، "همدان" و بعد کولائف ، نام گرفت. تماشاى غروب خورشید در پشت " کشتى یونانى " فراموش نشدنى است.

ساحل جزیره:

جاذبه های جزیره كیش
خاك كیش دارای ساخت مرجانی است وبارنگ نقره فام در زیر آفتاب ازدرخشندگی خیره كننده ای برخوردار است. این ویژگی رابسیاری از سواحل دنیا كه از ماسه خاكستری پوشیده شده اند، ندارند. ماهی های تزئینی و بسیارزیبا كه درآبهای حاشیه كیش غوطه ور هستند جاذبه استثنانی كیش به حساب می آیند. در عین حال مرغوب ترین ماهی های خوراكی كشور نیز در همین سواحل توسط شركت صید كیش و بومیان ماهیگیرصید میشود. علاقمندان به ماهیگیری میتوانند در سواحل جنوبی وغربی جزیره به صید بپردازند.

مسیر ویژه دوچرخه سواری:

جاذبه های جزیره كیش
دوچرخه سواری در كیش علاقمندان زیادی دارد یكی از طولانی ترین ، امن ترین و زیباترین مسیرهای دوچرخه سواری كشور در این جزیره قرار دارد . مسیر دوچرخه سواری كیش دور تا دور جزیره امتداد دارد. ایستگاههای اجاره دوچرخه های معمولی و برقی در اسكله تفریحی واقع شده اند .

غروب جزیره:

جاذبه های جزیره كیش
غروب آفتاب در این منطقه واقعا دیدنی است و طوری است كه كشتی یونانی درست در مقابل آفتاب قرار می‌گیرد و خورشید دراواخر وقت به صورت قرص ماه تمام در می‌آید و به نظر می‌رسد كه در پشت كشتی یونانی فرو می‌رود.
تماشای خورشید كه به آهستگی درپشت این كشتی یونانی در آبهای نیلگون خلیج فارس غروب می كند خاطره ای فراموش نشدنی و جاویدان است.

ورزش های دریایی:

جاذبه های جزیره كیش
بدون تردید برای داشتن تجربه ای لذت بخش از ورزشهای دریایی ، كیش مناسب ترین مكان در كشور است . در باشگاهها و مراكز تفریحات دریایی كیش امكانات و خدمات نظیر غواصی ، جت اسكی ، اسكی روی آب ، گشت با قایق تندرو ، چتر پاراسل ، جت بوت ، قایق پدالی ، بانانا ، ویند سرف ارائه می شود. این مراكز در محدوده سواحل شرقی جزیره مستقر می باشد.

آب انبارسنتی:

جاذبه های جزیره كیش
یكی از روشهای ذخیره آب آشامیدنی در قدیم الایام در جزیره كیش، ساخت آب انبار بوده است. در سال 1372 جهت جمع آوری آب های سطحی، یك آب انبار دوقلو با پنج بادگیر به سبك معماری سنتی یزدی در محل یك آب انبار باستانی در محدوده شهر حریره در نزدیكی مجموعه درخت سبز ساخته شد. با توجه به ساخت و سازهای كیش و از بین رفتن مسیر آبهای سطحی منتهی به آب انبارهای سنتی، این آب انبارها كاربری اصلی خود را از دست داد و امروزه از دستگاه های آب شیرین كن برای تهیه آب شیرین استفاده می شود.معماری خاص این بنا یاد آور ایام گذشته و برای گردشگران داخلی و خارجی بسیار جالب و دیدنی است.

جاذبه های توریستی کیش

بیشتر دیدنیهای کیش شگفتی های است که طبیعت درطی سال های متمادی بوجود آورده وبا دست بشر تغییراتی درآنها ایجاد شده‌است. یکی از شگقتی های کیش، سواحل آن است که واقعا زیبا است و کمتر نقاطی در دنیا می‌توان یافت که از لحاظ طبیعی این قدر دیدنی باشند، عمق کم آب، به دلیل شفافیت و زلالی آب کف دریا تا عمق چند متری قابل مشاهده است و به صورت اکواریوم طبیعی است. سواحل ماسه‌ای، اسکله تفریحی، جاده کرانه که دور تا دور جزیره کشیده شده است، پیست دوچرخه سواری به طول حدود 70 کیلومتر که تا پاسی از شب دوچرخه سواران در آن به ورزش مفرح دوچرخه سواری می‌پردازند،ایستگاه های اجاره دوچرخه، مجموعه ورزشی المپیک با انواع زمین های ورزشی، فوتبال، تنیس، استخر، والیبال، بسکتبال، شطرنج، اسکواش، و مجموعه ورزشی با انواع بازی های بیلیارد و بولینگ از جمله مکان هایی است که مسافران از آنها لذت می‌برند. پارک ساحلی، پارک پرندگان، پارک آهوان که تعداد زیادی آهو وپرندگان در فضای طببعی زندگی می‌کنند و پارک وحش کیش، پارک دلفین هاو بازی های زیبای آنها از جمله دیدنی ها در کیش است که مسافران حاضر به چشم پوشی و ندیدن آنها نیستند. بازارهای کیش نیز جذابیتی خاص دارند.

ساحل کیش

زمین در ساحل ماسه ای کیش، از جنس مرجان بوده و در زیر نور خورشید، درخششی نقره فام دارد. پدیده ای که در سطح جهان بی همتاست. کیش دریای آبی رنگ شفاف و روشنی دارد که باعث می شود کف آن از سطح دریا هم پیدا باشد. کارشناس محیط زیست این خاصیت را به وجود مرجان ها در پیرامون جزیره نسبت می دهند و معتقدند که مرجان ها به صورت طبیعی موجب تصفیه آب و شفافیت و زیبایی سواحل جزیره هستند. کیش به نسبت وسعت خود دارای یکی از وسیع ترین ساحل هاست و در دنیا کمتر ساحلی را می توان یافت که در وسعت سواحل کیش قابل استفاده باشد و مسافران بتوانند با آرامش و دور از غوغاهای سواحل معروف در آن به استراحت بپردازند.

در ضمن علاقمندان به ماهیگیری می توانند در سواحل جنوبی و غربی جزیره به صید بپردازند. ترکیب اینها با یکدیگر، سواحل کیش را به یکی از جذابترین سواحل جهان تبدیل کرده است

شهر زیر زمینی کاریز


قنات کیش بیش از 2500 سال قدمت دارد و از آب شیرین قابل شرب ساکنان جزیره را تامین می کرده ولی اکنون به یک شهر زیر زمینی شگفت انگیز بدل شده که بیش از 10000 متر مربع وسعت دارد.

کارگزاران با تجربه آن زحمت تمام طراحی های آن را کشیده و می کوشند تا در پروژه بازسازی قنات کیش که اکنون کاریز کیش خوانده می شود ضمن حفظ بافت تاریخی آن کاربری های جدیدی از این شهر زیر زمینی بدست آورند . شهر زیر زمینی کاریز در فاز یک خود به قسمتهای زیر تقسیم و قابل بهره برداری خواهد بود.

غرفه های صنایع دستی ایران و جهان، رستوران سنتی و جدید، موزه سالن آمفی تئاتر سالن کنفرانس، گالری های هنری. شهر کاریز در عمق 16 متری زیر زمین قرار دارد. سقف آن هشت متر ارتفاع و بیشتر سقف آن مملو از سنگواره، صدف و مرجانهایی است که با نظر کارشناسی 270 تا 570 میلیون سال قدمت دارد و تک تک آن شناسایی و دارای شناسنامه رسمی است. کارگزاران شهر زیر زمینی بر این باورند که دو ویژگی کاریز را در فهرست ابنیه جهانی در خواهد آورد.

اول اینکه کاریز در دل تنها جزیره مرجانی دنیا واقع است. دوم آنکه تنها بنایی است که سقف مملو از صدفها و مرجانهای طبیعی است. صدفها و مرجانهایی که برای بازدید آنها دو راه وجود داشته ، بازدید از موزه های طبیعی یا غواصی در آبهای آزاد و اکنون کاریز فصلی جدید و استثنایی در پیش روی تمامی دوستداران طبیعت گشوده که بی واسطه خواهند توانست از بزرگترین مجموعه مرجانی بازدید کنند.

در خاتمه گفتنی است که خاکهای برداشت شده از کاریز دارای خواص درمانی زیادی است که در " گل درمانی " استفاده های فراوان خواهد داشت. این امر همراه با خدمات گوناگونی همچون تاسیس مراکز اقامتی ، تجاری و تفریحی در زمینی معادل 60000متر مربع در روی زمین کاریز احداث خواهد گردید. زمین سطحی کاریز به پارک وسیعی بدل خواهد شد که دارای دو تپه مرتفع خواهد بود. این پله ها از خاکهای برداشت شده زیر زمین ساخته شده و به چم انداز بی نظیر جزیره کیش دل خواهد شد.


شهر باستانی حریره
بقایایی در مرکز ساحل شمالی جزیره قراردارد، به احتمال بسیار قوی به دوره ساسانیان و اوایل دوره اسلامی بر می گردد. این بقایا در وسعتی بالغ بر سه کیلومتر مربع، بازگو کننده این مطلب است که روزگاری شهری بزرگ و اباد در این منطقه وجود داشته و جمعیت کثیری را در خود جای می داده است.

آن چه امروز از این شهر بر جای مانده حجمی از معماری شهری است اما کمتر و به ندرت طاق ها و پوشش ها و سقف ها سالم برجای مانده است جز پاره ای موارد که پوشش های طاقی شکل سنگی از گزند تخریب در امان مانده است. بقایای شهر حریره در امتداد ساختمانهای بندرگاه و دفاتر آن ، قابل دیدن است. طبق نظر سازمان میراث فرهنگی ، شهر حریره هشتصد سال قدمت دارد.

کشتی یونانی
کشتی یونانی جاذبه توریستی دیگری از جزیره کیش است. در یک روز گرم تابستان، چهارم مرداد سال هزار سیصدو چهل و پنج هجری شمسی، بومیان جزیره کیش کشتی عظیمی را دیدند که در ساحل هزار و سیصد و بیست و دو شمسی توسط شرکت ویلیم همیلتون با هفت هزار و شصت و یک تن وزن و صد و سی و شش متر طول در بندر گلاسکو ساخته شده بود که ابتدا "شیپور امپراطور"، "ناتور الیست"، "سیروس فارس"، "سیروس فارس" ، "همدان" و بعد "کولائف" ، نام گرفت. تماشای غروب خورشید در پشت "کشتی یونانی " فراموش نشدنی است.

روستای باغو
باغو از آبادی‌های قدیمی کیش است که در جنوب غربی جزیره قرار دارد در حال حاضر، این آبادی جز چند خانوار دامدار، سکنه دیگری ندارد. در بین بومیان، حاصلخیزی این منطقه زبانزد است.

دراین منطقه بیشه انبوهی از انواع درختان بومی به چشم می‌خورد که در آن میان، مجموعه درختان کهنسال لور زیبایی چشمگیری دارد. به منظور گسترش امکانات تفریحی و توسعه فضای سبز در جزیره و بهره‌برداری از زیبایی‌های طبیعی روستای باغو که از خاکی مستعد برخوردار است «پارک دلیران» با وسعت 60 امکانات تفریحی و توسعه فضای سبز در جزیره و بهره‌برداری از زیبایی‌های طبیعی روستای باغو که از خاکی مستعد برخوردار است «پارک دلیران» با وسعت 60 هکتار در این منطقه احداث شده است.

مسیر ویژه دوچرخه سواری
یکی از طولانی ترین و زیباترین مسیرهای دوچرخه سواری کشور در جزیره کیش قرار دارد. سرتاسر این مسیر 75 کیلومتری کاملا مستقل از مسیرهای اتومبیل رو بوده و بخش اصلی آن به موازات جاده جهان، در حاشیه نوار ساحلی احداث شده است.

در ایستگاه‌های ویژه به علاقمندان دوچرخه کرایه می‌دهند. این ایستگاه‌ها در بخش‌های مختلف جزیره مانند اسکله تفریحی و جنب بازار مرجان وجود دارد و به وسیله بخش خصوصی اداره می شود.

طبیعت بکر جزیره در بخش های جنوبی و غربی جزیره با چشم اندازهای زیبایی از دریا، سواحل، بوستان ها، نخلستان ها و پوشش گیاهی در دسترس همگان است. حرکت با دوچرخه در مسیر ویژه، این امکان را به گردشگران می دهد که با سرعت کم و در سکوت این چشم اندازهای طبیعی را تماشا کنند

اسکله تفریحی

اسکله تفریحی مجموعه‌ای است که امکانات تفریحی از قبیل جت اسکی، قایق های پدالی (با ظرفیت چهارنفر)، قایق های ماهیگیری، قایق های پارویی، سه چرخه های آبی، امکانات غواصی و قایق های کف شیشه‌ای که گردشکران از آن برای تماشای دنیای شگفت انگیز آبزیان زیبای خلیج فارس استفاده می کنند.

مجموعه اسکله تفریحی که در مجاورت چند مجموعه تفریحی دیگر قرار گرفته است بسیار مورد استقبال گردشگران و خانواده ها قرار می گیرد.


درخت لور
درختان محلی جزیره ، بعنوان گنجینه های طبیعی ، جذاب و زیبا هستند. درخت لور یا انجیر معابد ، معروفترین درخت جزیره است. این نوع درخت در نواحی جنوبی ایران رشد می کند. پوست کهنسال درخت لور و برگها و ریشه هایش که از بدنه اصلی آن آویزان هستند، آن را از سایر انواع درختان متمایز می سازد. این درختان ریشه هایشان طوری رشد می کند که مانند چتری بر روی زمین سایه می افکند و ممکن است تا چند صد سال عمر کنند.

باغ پرندگان، از جاذبه هاي گردشگري کيش

باغ پرندگان کيش، يکي از زيبا ترين جاذبه هاي گردشگري اين جزيره است. مراحل راه اندازي باغ پرندگان به وسعت 3 هکتار از سال1380 آغاز شد و هم اکنون روزانه 500 گردشگر از اين باغ ديدن مي کنند. باغ در دو قسمت جداگانه ، فضايي مناسب را براي نگهداري پرندگان فراهم کرده است.
بازديدکنندگان در اولين بخش با عبور از مسيرهاي سبز و زيبا و توقف در کنار قفس ها، پرندگان مختلف را مي بينند و با مطالعه مطالب درج شده بر روي هر قفس، اطلاعات جامع و مفيدي درباره زيستگاه، نوع تغذيه و ويژگي هر پرنده به دست مي آورند.
دومين بخش محوطه اي است زيبا به مساحت حدود 2هکتار که فضاي مناسبي را براي پرواز آزادانه پرندگان فراهم کرده است.
در اين باغ بيش از 55 گونه از پرندگان قاره هاي آسيا ، آفريقا و امريکا نگهداري مي شوند. در برکه وسط باغ/ فلامينگوها، پليکان هاي پاخاکستري و سفيد درناي تاج دار، ايبيس، قوها و انواع لک لک هاي مارابو و سدلبيلد در محيطي کاملا طبيعي، مناظر کم نظير و زيبايي را در برابر ديد گردشگران قرار مي دهد.
از ديگرگونه هايي که در باغ پرندگان کيش مشاهده مي شود، مي توان طاووس ها، انواع طوطي هاي سبز، کاسکو، کاکاتوآلبا، ماکائو، طاووسک ها، قرقاول چيني، پنگوئن هاي پاسياه، توکان و مرغ شاخ دار را نام برد.
علاوه بر پرندگان مختلف، تمساح گاندو يا پوزه کوتاه، آهو و ميمون نيز در اين باغ نگهداري مي شود.
خانم محمودي کارشناس باغ پرندگان کيش گفت: گردشگران خارجي و داخلي از ديدن پرندگان در محيط طبيعي شگفت زده مي شوند، توسعه فضاي زير تور و افزايش گونه هاي پرندگان را از برنامه هاي در دست اجراي باغ پرندگان دانست. در دنياي کنوني که صنعت گردشگري يکي از راه هاي مهم توسعه اقتصادي است ايجاد جاذبه هاي منحصربه فرد و تاسيس باغ پرندگان جايگاه ما را در بازار گردشگري منطقه تثبيت مي کند.

جاذبه های گردشگری کیش در یک نگاه



ساحل ماسه ای کیش
جاذبه های توریستی کیش
بيشتر ديدنيهاي كيش شگفتيهاي است كه طبيعت درطي سالهاي متمادي بوجود آورده وبا دست بشر تغييراتي درآنها ايجاد شده‌است .
يكي از شگقتيهاي كيش ، سواحل آن است كه واقعا زيبا است و كمتر نقاطي در دنيا مي‌توان يافت كه از لحاظ طبيعي اين قدر ديدني باشند ، عمق كم آب ، به دليل شفافيت و زلالي آب كف دريا تا عمق چند متري قابل مشاهده است و به صورت اكواريوم طبيعي است .
سواحل ماسه‌اي ، اسكله تفريحي ، جاده كرانه كه دور تا دور جزيره كشيده شده است ، پيست دوچرخه سواري به طول حدود 70 کيلومتر كه تاپاسي از شب دوچرخه سواران در آن به ورزش مفرح دوچرخه سواري مي‌پردازند ،ايستگاههاي اجاره دوچرخه ، مجموعه ورزشي المپيك با انواع زمينهاي ورزشي ، فوتبال ، تنيس ، استخر، واليبال ، بسكتبال ، شطرنج ، اسكواش ، و مجموعه ورزشي با انواع بازيهاي بيليارد و بولينگ از جمله مكانهايي است كه مسافران از آنها لذت مي‌برند .
پارك ساحلي ، پارك پرندگان ، پارك آهوان كه تعداد زيادي آهو وپرندگان در فضاي طببعي زندگي مي‌كنند و پارك وحش كيش ، پارك دلفينهاو بازيهاي زيباي آنها از جمله ديدنيها در كيش است كه مسافران حاضر به چشم پوشي و نديدن آنها نيستند .
بازارهاي كيش نيز جذابيتي خاص دارند و معمولا مسافران در طول روز دراين بازارها وقت خود را صرف مي‌كنند و شب هنگام در كنار ساحل به ديدن مناظر طيبعي و زيباييهاي دريا و ورزشهاي دريايي و دوچرخه سواري مي- پردازند .
محيط آرام و بدون ترافيك كيش يك ويژگي ديگر اين جزيره است كه هواي بدون آلودگي و پاك را به ريه مردم مي‌فرستد .
در جزيره كيش هيچ توقفي وجود ندارد ، ميادين وچهارراه‌ها فاقد چراغ قرمز توقف است ، به همين دليل سيستم حمل و نقل در كيش روان و با آرامش توام است ، در حداقل زمان ممكن مي‌توان از اين طرف جزيره به آن طرف ديگر رفت .
استفاده از كمربند ايمني ، رعايت سرعت مجاز و علايم رانندگي در كيش لازم و اجباري است و با متخلفان بشدت برخورد مي‌شود .
خيابانها وبولوارهاي كيش نيز به طرز زبيايي ساخته شده‌اند وبانخل‌هاي زينتي وگلهاي رنگارنگ جذابيتي خاص به اين جزيره بخشيده‌اند .
ساحل کیش
زمین در ساحل ماسه ای کیش ، از جنس مرجان بوده و در زیر نور خورشید ، درخششی نقره فام دارد. پدیده ای که در سطح جهان بی همتاست. کیش دریای آبی رنگ شفاف و روشنی دارد که باعث می شود کف آن از سطح دریا هم پیدا باشد. کارشناس محیط زیست این خاصیت را به وجود مرجان ها در پیرامون جزیره نسبت می دهند و معتقدند که مرجان ها به صورت طبیعی موجب تصفیه آب و شفافیت و زیبایی سواحل جزیره هستند. کیش به نسبت وسعت خود دارای یکی از وسیع ترین ساحل هاست و در دنیا کمتر ساحلی را می توان یافت که در وسعت سواحل کیش قابل استفاده باشد و مسافران بتوانند با آرامش و دور از غوغاهای سواحل معروف در آن به استراحت بپردازند.
در ضمن علاقمندان به ماهیگیری می توانند در سواحل جنوبی و غربی جزیره به صید بپردازند. ترکیب اینها با یکدیگر ، سواحل کیش را به یکی از جذابترین سواحل جهان تبدیل کرده است.
شهر زیرزمینی کاریز
قنات کیش بیش از 2500 سال قدمت دارد و از آب شیرین قابل شرب ساکنان جزیره را تامین می کرده ولی اکنون به یک شهر زیر زمینی شگفت انگیز بدل شده که بیش از 10000 متر مربع وسعت دارد.
کارگزاران با تجربه آن زحمت تمام طراحی های آن را کشیده و می کوشند تا در پروژه بازسازی قنات کیش که اکنون کاریز کیش خوانده می شود ضمن حفظ بافت تاریخی آن کاربری های جدیدی از این شهر زیر زمینی بدست آورند . شهر زیر زمینی کاریز در فاز یک خود به قسمتهای زیر تقسیم و قابل بهره برداری خواهد بود.
غرفه های صنایع دستی ایران و جهان ، رستوران سنتی و جدید ، موزه سالن آمفی تئاتر سالن کنفرانس ، گالری های هنری .
شهر کاریز در عمق 16 متری زیر زمین قرار دارد. سقف آن هشت متر ارتفاع و بیشتر سقف آن مملو از سنگواره ، صدف و مرجانهایی است که با نظر کارشناسی 270 تا 570 میلیون سال قدمت دارد و تک تک آن شناسایی و دارای شناسنامه رسمی است. کارگزاران شهر زیر زمینی بر این باورند که دو ویژگی کاریز را در فهرست ابنیه جهانی در خواهد آورد.
اول اینکه کاریز در دل تنها جزیره مرجانی دنیا واقع است. دوم آنکه تنها بنایی است  که سقف مملو از صدفها و مرجانهای طبیعی است. صدفها و مرجانهایی که برای بازدید آنها دو راه وجود داشته ، بازدید از موزه های طبیعی یا غواصی در آبهای آزاد و اکنون کاریز فصلی جدید و استثنایی در ÷یش روی تمامی دوستداران طبیعت گشوده که بی واسطه خواهند توانست از بزرگترین مجموعه مرجانی بازدید کنند.
در خاتمه گفتنی است که خاکهای برداشت شده از کاریز دارای خواص درمانی زیادی است که در " گل درمانی " استفاده های فراوان خواهد داشت. این امر همراه با خدمات گوناگونی همچون تاسیس مراکز اقامتی ، تجاری و تفریحی در زمینی معادل 60000متر مربع در روی زمین کاریز احداث خواهد گردید. زمین سطحی کاریز به پارک وسیعی بدل خواهد شد که دارای دو تپه مرتفع خواهد بود. این په ها از خاکهای برداشت شده زیر زمین ساخته شده و به چم انداز بی نظیر جزیره کیش دل خواهد شد.
شهر باستانی حریره


بقایایی در مرکز ساحل شمالی جزیره قراردارد ، به احتمال بسیار قوی به دوره ساسانیان و اوایل دوره اسلامی بر می گردد . این بقایا در وسعتی بالغ بر سه کیلومتر مربع ، بازگو کننده این مطلب است که روزگاری شهری بزرگ و اباد در این منطقه وجود داشته و جمعیت کثیری را در خود جای می داده است.
آن چه امروز از این شهر بر جای مانده حجمی از معماری شهری است اما کمتر و به ندرت طاق ها و پوشش ها و سقف ها سالم برجای مانده است جز پاره ای موارد که پوشش های طاقی شکل سنگی از گزند تخریب در امان مانده است.
 بقایای شهر حریره در امتداد ساختمانهای بندرگاه و دفاتر آن ، قابل دیدن است. طبق نظر سازمان میراث فرهنگی ، شهر حریره هشتصد سال قدمت دارد.

کشتی یونانی


 کشتی یونانی جاذبه توریستی دیگری از جزیره کیش است . در یک روز گرم تابستان ، چهارم مرداد سال هزار سیصدو چهل و پنج هجری شمسی ، بومیان جزیره کیش کشتی عظیمی را دیدند که در ساحل هزار و سیصد و بیست و دو شمسی توسط شرکت ویلیم همیلتون با هفت هزار و شصت و یک تن وزن و صد وسی و شش متر طول در بندر گلاسکو ساخته شده بود که ابتدا " شیپور امپراطور " ، " ناتور الیست " ، " سیروس فارس " ، " سیروس فارس" ، "همدان " و بعد "کولائف" ، نام گرفت. تماشای غروب خورشید در پشت " کشتی یونانی " فراموش نشدنی است.

روستاي باغو

باغو از آبادي‌هاي قديمي كيش است كه در جنوب غربي جزيره قرار دارد در حال حاضر، اين آبادي جز چند خانوار دامدار، سكنه ديگري ندارد. در بين بوميان، حاصلخيزي اين منطقه زبانزد است
دراين منطقه بيشه انبوهي از انواع درختان بومي به چشم مي‌خورد كه در آن ميان، مجموعه درختان كهنسال لور زيبايي چشمگيري دارد. به منظور گسترش امكانات تفريحي و توسعه فضاي سبز در جزيره و بهره‌برداري از زيبايي‌هاي طبيعي روستاي باغو كه از خاكي مستعد برخوردار است «پارك دليران» با وسعت 60 امكانات تفريحي و توسعه فضاي سبز در جزيره و بهره‌برداري از زيبايي‌هاي طبيعي روستاي باغو كه از خاكي مستعد برخوردار است «پارك دليران» با وسعت 60 هكتار در اين منطقه احداث شده است


نمايشگاه خزندگان
در اين نمايشگاه بيش از يكصدگونه خزنده از خانواده مارسانان به نمايش گذاشته شده است. مارهاي عظيم بوا، پيتون آفريقا و آمازون، سوسمارايگوانه ماداگاسكار، عقرب سياه امپراتور آفريقا، مارپرنده تايلند، عنكبوت هاي بزرگ و پرنده خوار برزيلي نمونه‌هايي از اين گونه خزندگان هستند. علاقمندان به بازديد از نمايشگاه مي‌توانند به كانون هنر واقع در جنب پارك آهوان مراجعه كنند. اين نمايشگاه در آينده نزديك به سالن مخصوصي در پارك آهوان منتقل مي شود. در كانون هنر امكانات وسيع ديگري براي برپايي نمايشگاه‌هاي اختصاصي هنري تدارك ديده شده است كه در اختيار هنرمندان داخلي قرار مي‌گيرد


ورزش هاي دريايي در كيش
يكي از امتيازات كيش، سواحل زيبا و آرام آن است و تقريبا همه نقاط آن در سرتاسر جزيره براي شنا و انواع ورزش هاي دريايي مساعد است.
 در سال هاي اخير براي استفاده هر چه بهتر از اين موقعيت طبيعي، تمهيدات جدي انديشيده شده است.
وجود سوابق طولاني و تاريخي مردم اين ديار در صيد مرواريد وارج و منزلت دريا و دريانوردي در فرهنگ مردم خطه جنوب ايران در كنار موقعيت مساعد طبيعت و دريا در كيش موجب شده است كه برنامه توسعه ورزش هاي دريايي با سرعتي به مراتب بيش از آن چه انتظار مي رفت مورد استقبال واقع شود و با موفقيت به مرحله اجرا درآيد.
 هم اكنون در كيش علاوه بر امكانات پراكنده در سرتاسر سواحل جزيره، دو مجموعه كامل با انواع تجهيزات و وسايل پيشرفته براي تفريح و ورزش هاي دريايي در اختيار علاقمندان قرار دارد.



ماهيگيري تفريحي در كيش
گستردگي سواحل، درياي زلال و آرام وگرماي مهربان آفتاب جنوب در محيط آرام و بي سروصداي جزيره، شرايط مطلوبي را براي علاقمندان به ماهي گيري در كيش فراهم آورده است.
 ماهيگيري در سرتاسر سواحل جزيره (به غيراز منطقه اسكله تفريحي) آزاد است و علاقمندان مي توانند با استفاده از وسايل ساده ماهيگيري با قلاب هاي معمولي كه تهيه آن ها از فروشگاه هاي ورزشي كيش امكان پذير است، ساعاتي را به اين تفريح لذت بخش بپردازند.
مسير ويژه دوچرخه سواري
يكي از طولاني ترين و زيباترين مسيرهاي دوچرخه سواري كشور در جزيره كيش قرار دارد. سرتاسر اين مسير 75 كيلومتري كاملا مستقل از مسيرهاي اتومبيل رو بوده و بخش اصلي آن به موازات جاده جهان، در حاشيه نوار ساحلي احداث شده است.
در ايستگاه‌هاي ويژه به علاقمندان دوچرخه كرايه مي‌دهند. اين ايستگاه‌ها در بخش‌هاي مختلف جزيره مانند اسكله تفريحي و جنب بازار مرجان وجود دارد و به وسيله بخش خصوصي اداره مي شود.
طبيعت بكر جزيره در بخش هاي جنوبي و غربي جزيره با چشم اندازهاي زيبايي از دريا، سواحل، بوستان ها، نخلستان ها و پوشش گياهي در دسترس همگان است. حركت با دوچرخه در مسير ويژه، اين امكان را به گردشگران مي دهد كه با سرعت كم و در سكوت اين چشم اندازهاي طبيعي را تماشا كنند
اسكله تفريحي
 اسكله تفريحي مجموعه‌اي است كه امكانات تفريحي از قبيل جت اسكي، قايق هاي پدالي (با ظرفيت چهارنفر)، قايق هاي ماهيگيري، قايق هاي پارويي، سه چرخه هاي آبي، امكانات غواصي و قايق هاي كف شيشه‌اي كه گردشكران از آن براي تماشاي دنياي شگفت انگيز آبزيان زيباي خليج فارس استفاده مي كنند.
 مجموعه اسكله تفريحي كه در مجاورت چند مجموعه تفريحي ديگر قرار گرفته است بسيار مورد استقبال گردشگران و خانواده ها قرار مي گيرد.

پلاژها
 سواحل كيش برخلاف بسياري از سواحل دنيا كه از ماسه خاكستري پوشيده شده است، پوشش مرجاني دارد رنگ نقره فام مرجان ها در پرتو آفتاب از درخشندگي خيره‌كننده اي برخوردار است. آب دريا در سواحل كيش شفاف و زلال، كف آن تا عمق چند متري به راحتي قابل رويت است. در اين سواحل پلاژهايي ويژه بانوان و آقايان و يا خانواده ها ساخته شده است و مكان مناسبي براي اسكان موقت گردشگران و ساكنان كيش است.
پلاژ بانوان
 پلاژ بانوان در سواحل شمالي جزيره روبه‌روي مخابرات احداث شده است. وسعت آن حدود 15 هزارمترمربع است. اين پلاژ علاوه بر امكاناتي چون دوش آب شيرين، سايه‌بان و نورپردازي مناسب، سالن بدن سازي هم دارد و زيرنظر مربيان اداره مي‌شود. علاوه بر آن مربيان شنا و نجات غريق ايمني خاطر استفاده كنندگان از پلاژ را فراهم كرده است. پلاژ بانوان كيش به علت موقعيت مكاني مناسب و دسترسي آسان و داشتن امكانات لازم، با استقبال زيادي روبه‌رو است
پلاژ آقايان
اگرچه براي آقايان شنا در اغلب سواحل جزيره آزاد است، اما به دليل وجود امكانات مناسب براي شنا در باشگاه دريايي، استقبال از اين مكان بيشتر است. پلاژ آقايان در شمال شرقي جزيره قرار دارد و دسترسي به اين مركز با وسيله نقليه عمومي هم امكان‌پذير است. آموزش شنا در اين پلاژ هم به صورت انفرادي و هم به صورت گروهي انجام مي‌شود و نجات غريق‌ها در تمام وقت اداري حضور دارند. دوش هاي آب شيرين و بوفه از خدمات اين مركز هستند.
سواحل اين پلاژ ماسه أي است و عمق آن نيز به تدريج افزايش مي يابد و امكان مناسبي را براي شنا در عمق هاي مختلف پديد مي آورد. امكان انجام تفريحات دريايي چون جت اسكي، اسكي روي آب، پاراشوت، قايق هاي بادباني و غواصي در مركز تفريحات دريايي و محل پلاژ به جذابيت اين پلاژ افزوده است. نورپردازي مناسب در پلاژ نيز به گونه‌اي است كه شب ها نيز مي توان شنا كرد. راه اندازي سالن‌هاي بدن‌سازي، ژيمناستيك و اتاق ماساژ، از طرح هاي آتي در اين پلاژ است.



درخت لور
  درخت لور
درختان محلی جزیره ، بعنوان گنجینه های طبیعی ، جذاب و زیبا هستند. درخت لور یا انجیر معابد ، معروفترین درخت جزیره است. این نوع درخت در نواحی جنوبی ایران رشد می کند. پوست کهنسال درخت لور و برگها و ریشه هایش که از بدنه اصلی آن آویزان هستند، آن را از سایر انواع درختان متمایز می سازد. این درختان ریشه هایشان طوری رشد می کند که مانند چتری بر روی زمین سایه می افکند و ممکن است تا چند صد سال عمر کنند.







تلفن مراکز فرهنگی،ورزشی و تفریحی کیش



رديف
مراکز تفريحی ، ورزشی و فرهنگی
تلفن
1
آکواريوم
4424637
2
استاديوم چند منظوره
4423505
3
استاديوم فوتبال
4423628
4
استخر المپيک
4420335
5
باشگاه ورزشی مريم
4421121-2
6
باغ وحش
4424637
7
بدنسازی کرانه
4423738
8
بيليارد شايگان
4420661
9
بيليارد شايان
4422771-4
10
پارک دلفين
4445227-9
11
پلاژ آقايان
4424526
12
پلاژ بانوان
4424624
13
تنيس روی ميز
4423028
14
سالن شطرنج
4423505
15
سوارکاری
4423649
16
شهر زير زمينی کاريز
09347692948
17
قنات پاياب
4423638
18
کارتينگ
4422225
19
گلايدر
09347693038
20
گيم زون
4450723
21
مارينای مرجان
09347693956
22
مجموعه کرانه
4423738
23
مدرسه غواسی
4420404-6
24
واليبال ساحلی
4424526
25
ناباک (بدنبازی)
09347692302
26
فرهنگسرای سنايی
4424918
27
مرکز فرهنگی صدف
4440966
28 مرکز فرهنگی فردوسی
4420342
29 مرکز فرهنگی ميرمهنا
4432855